Filosovaardig ruimt regelmatig op
Op Filosovaardig (voorheen Filosofiejuf.nl) verschijnen al sinds 2011 regelmatig nieuwe blogs. Logisch dus dat er af en toe een artikel in de prullenbak verdwijnt of naar een ander plekje verhuist, want anders barst deze website uit zijn voegen.
Vandaar dat je nu iets anders op je scherm ziet, dan je had verwacht.
Om te vinden wat je zocht, kun je het beste:
- de zoekfunctie rechts bovenaan de pagina gebruiken
- of als je een lesbrief zocht op de ledenpagina kijken
Of kijk rond tussen de inspiratieblogs
Waarom cultuureducatie niet zonder filosofie kan
Zonder filosofie zou er minder kunst zijn. Veel dichters, toneelschrijvers en kunstenaars beginnen aan hun werk vanuit een filosofische kwestie. Ze maken zich ergens boos over of verwonderen zich juist ergens over en gaan daar dan dieper over nadenken. Uit dat denken ontstaan ideeën voor een kunstwerk.
Zo draagt filosofie bij aan een sterke groep
Bij het opstarten van de scholen heeft voor veel leerkrachten de groepsvorming prioriteit. Filosoferen kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren want samen denken verstrekt de onderlinge band en daarmee de groep.
Hoe democratisch zijn kinderen als ze zelf een spel mogen maken?
Als je kinderen zelfstandig een spel laat bedenken wordt hun creativiteit gestimuleerd. Kinderen hebben er ook veel lol in. Leuke opdracht dus, maar nog interessanter
Descartes Junior: “Je weet niet zeker of je bestaat, misschien is je hele leven een grote droom.”
De tandenfee, kabouters, Klaas Vaak, kleine kinderen geloven van alles. Ze twijfelen daar gewoon niet aan. Hoe kan dat? Een jongen uit groep 7 van een Groningse school weet het antwoord: “Omdat ze een grotere fantasie hebben. Bij fantaseren kan eigenlijk alles maar je gelooft niet perse dat het waar is. Fantasie is iets wat je denkt en bij geloven ook maar dan weet je het bijna zeker. Je kan nooit iets helemaal zeker weten.”
Hé, hebben we hier te maken met een Descartes junior?