Your Cart

Zo draagt filosofie bij aan een sterke groep

Een sterkere groep door te filosoferenBij het opstarten van de scholen heeft voor veel leerkrachten de groepsvorming prioriteit. Filosoferen kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren want samen denken verstrekt de onderlinge band en daarmee de groep.

Misschien dat je de kring meestal gebruikt om ervaringen te delen. Natuurlijk is dat ook belangrijk maar de ervaring leert dat kinderen dan vrij snel hun betrokkenheid verliezen. Als je in de kring gaat filosoferen en samen in gesprek gaat over een denkvraag dan blijven de kinderen veel langer geïnteresseerd. Dat komt omdat het in een filosofisch gesprek niet over persoonlijke dingen gaat, maar over thema’s die in iedereens leven een rol spelen.

Elk kind uit de groep komt aan bod

Door de juiste vraagstelling nodig je kinderen uit om hun ideeën te delen. Iedereen weet wel iets over het onderwerp waarover je in de groep nadenkt. Plus elk kind heeft weer een andere denkstrategie die iets aan het onderzoek bijdraagt. De een denkt outside-the-box, de ander is superrationeel en nog weer een ander denkt altijd na over de ethische gevolgen. Al deze input samen zorgt dan voor een stevig bouwwerk van ideeën over het denkonderwerp van die dag.

Verplaatsen in een ander

Kinderen leren zich op deze manier ook te verplaatsen in een ander. Maar dan ook echt verplaatsen in de ander. Dus ook in de denkwereld van de ander.

Dat is iets anders dan je afvragen ‘wat zou ik in die situatie doen?’ of ‘hoe zou ik me in die situatie voelen?’. Dan verdiep je je namelijk in jezelf. Dat is ook nuttig, maar is wat anders.

Als je je in iemand anders zijn denken verplaatst, stap je echt even in de wereld van de ander en loop je mee met zijn denkstappen. Daardoor ga je de andere kinderen uit je groep beter begrijpen. Je wordt toleranter.

Kinderen leren elkaar anders kennen

Kinderen leren zo ook omgaan met kinderen die het niet met je eens zijn. Ze ervaren dat je daar rustig met die ander over in gesprek kan gaan. We hoeven het niet allemaal met elkaar eens te zijn. Maar het is wel interessant om van iedereen uit de groep te horen waarom je iets denkt.

Je leert elkaar hierdoor op een heel andere manier kennen. Je leert niet alleen wat iemand denkt, maar ook hoe iemand denkt. En dat kan heel verrassend zijn.

Zo draagt filosoferen dus niet alleen bij aan het ontwikkelen van je denkvaardigheden maar ook aan de groepsvorming. Je vormt samen een onderzoeksgroep waarbij ieders talenten en eigenschappen tellen.

Gespreksonderwerpen

Je kunt het in een filosofisch gesprek met je groep over van alles hebben. Denk aan vrijheid, vriendschap, solidariteit of tijd. Op dit inspiratieplatform vind je een schat aan gespreksonderwerpen. Bijvoorbeeld in dit blog met vijf gespreksonderwerpen die altijd goed vallen.

Jongen of meisje?

Gratis voorleesverhaal: Ben je een jongen of een meisje?

Het is belangrijk dat iedereen in de groep zichzelf mag zijn. Dat betekent dat kinderen zich ook anders dan de gemiddelde jongen of meisje mogen gedragen. Dus natuurlijk mag je als jongen met poppen spelen en als meisje in bomen klimmen. Met het verhaal Mogen jongens met poppen spelen? uit de bundel Een goudvis in de zee kun je hierover met kinderen in gesprek. Zo breng je de kinderen tolerantie bij. Je kunt het verhaal via deze link gratis downloaden.

Buitensluiten? Uitgesloten!

Het motto van de Week Tegen Pesten 2021 is ‘Buitensluiten? Uitgesloten!’. Speciaal voor deze week ontwikkelden we enkele gratis lesbrieven:

In de les ‘Heb jij dat ook?‘ ontdekken kinderen wat ze allemaal met elkaar gemeen hebben en gaan ze daar vervolgens over nadenken.

In de les ‘Dertien in een dozijn‘ ontdekken de kinderen de kracht van diversiteit in een klas en gaan ze daar over nadenken.

In de les ‘Wat is dat dan, aardig zijn?‘ kun je met de kinderen in gesprek over wat je belangrijk vindt in een klas. Hoe creëer je samen een goede sfeer? En wat betekent dat dan?

2 comments

  1. Beste Fabien,

    Ik kan de les ‘Wat is dat dan, aardig zijn?‘ niet openen. Klopt dat?

    Groetjes Hanneke

  2. Hoi Hanneke,

    Bij mij gaat dat wel goed. Kun je het nog eens proberen?

Comments are closed.