fbpx
Shopping Cart
hart icoon

Ik zag twee beren filosoferen | recensie

Deel dit blog:

De cover van Ik zag twee beren filosoferenAls je regelmatig filosofeert met kinderen mag het boek ‘Ik zag twee beren filosoferen’ van Sabine Wassenburg en Maaike Merkens Bekkers niet in je boekenkast ontbreken. Het staat vol lesideeën en is daarom zeer geschikt om regelmatig een les uit te zoeken en al dan niet aan te vullen met je eigen ideeën.

‘Ik zag twee beren filosoferen’ begint met een introductie over wat filosoferen inhoudt, wat het nut is en hoe je het moet doen. Hier had het boek winst kunnen behalen met de structuur. Het ontbreekt aan een heldere opbouw.

Vanuit de praktijk geschreven

Sterk aan ‘Ik zag twee beren filosoferen’ is dat je aan alles merkt dat ze veelvuldig in de praktijk filosoferen met kinderen. Dit zorgt ervoor dat de tips en handreikingen heel praktisch zijn en met veel voorbeelden uitgelegd worden. Verhelderend zijn de tabellen waarin het verschil duidelijk wordt tussen een mening, een argument en een onderliggende waarde.

Hoe stel je goede vervolgvragen?

Ook waardevol is de uiteenzetting over wat goede vragen zijn en wat niet. Vragen kunnen bijvoorbeeld te suggestief of te persoonlijk zijn. De lijst ‘problematische interventies’ die je kunt geven tijdens het filosoferen zijn ook handig. Veel beginnende gespreksleiders kennen het gevoel dat ze even niet weten hoe ze een nieuwe input aan het gesprek kunnen geven. Dit wordt makkelijker met kennis van interventies als het gedachte experiment, inlevingsvoorbeelden en problematiserende tegenvoorbeelden. Tenslotte staan er in ‘Ik zag twee beren filosoferen’ ook nog wat werkvormen en spellen op een rij die je in je lessen kunt gebruiken.

Lesideeën

In de tweede helft ‘Ik zag twee beren filosoferen’ wordt een serie lesideeën gegeven. Deze zijn verdeeld over de hoofdvragen die de filosoof Kant in de filosofie onderscheidde:

  • Wat kan ik weten?
  • Wat moet ik doen?
  • Wat mag ik hopen?
  • Wat is de mens?

Filosofielessen in ‘Ik zag twee beren filosoferen’

In de lessen in ‘Ik zag twee beren filosoferen’ wordt verder geen opbouw gegeven qua leeftijd of moeilijkheid. Dat is jammer. Opvallend is de les over pesten. Het is mooi als je over pesten kunt filosoferen want dan komen kinderen zelf tot inzichten. Maar… dan moet het gesprek wel goed begeleid worden. Er mag dan niet gestuurd worden naar de antwoorden die de leerkracht wenst. Dat is sowieso niet de bedoeling bij  filosoferen maar bij dit onderwerp kan dit een stuk moeilijker zijn om je aan deze regel te houden. Maar als je het niet doet, wordt het een gewone anti-pest les en de kracht van filosoferen zit hem nou juist in het zelf nadenken van de kinderen. Dan kan het effect hebben.

De ene les spreekt natuurlijk meer aan dan de andere maar al met al is ‘Ik zag twee beren filosoferen’ een mooie verzameling lesideeën waar je af en toe uit kunt putten als je regelmatig met kinderen filosofeert of dat wilt gaan doen.

Meer boeken om te leren filosoferen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.filosovaardig.nl/webshop-kinderfilosofie/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.5/10 gebaseerd op 88 reviews.