Shopping Cart
hart icoon

Hoe word je gehandicapt? Zo grijp je kansen op een spontaan denkgesprek

Deel dit blog:

Hoe word je gehandicapt?Leerkracht Gea Bouma weet door haar flexibele houding onverwacht mooie gesprekken in de klas te laten ontstaan. In dit gastblog vertelt ze over zo’n spontaan gesprek waarin haar klas nadacht over gehandicapte kinderen. 

Als je merkt dat kinderen over een onderwerp verschillende gedachten hebben, kun je spontaan een denkgesprek laten ontstaan. Juist door het spontane kunnen dit heel waardevolle gesprekken zijn omdat je hiermee laat zien dat je de gedachten van de kinderen belangrijk vindt en serieus neemt. Dit vereist van de leerkracht, naast het loslaten van een plan, een coachende rol. Door goed naar de kinderen te luisteren, samen te vatten wat ze zeggen en onderlinge reacties te stimuleren, kunnen hun ideeën onderzocht worden en nieuwe ideeën worden ontdekt.

Onderstaand voorbeeld laat zien dat filosoferen met kinderen niet altijd gepland hoeft te worden en ook zonder voorbereiding mogelijk is.

Binnenkort

We bespreken de betekenis van het woord ‘binnenkort’, uit de nieuwsbegriptekst van deze week.  Ik leg uit dat we ‘binnenkort’ met de groep verhuizen naar de ruimte van de Liz-groep. De kleine kinderen die daar nu verblijven gaan naar een ander gebouw.

In de Liz-groep zitten kinderen met een handicap en Lucas wil daar graag iets over kwijt. Hij probeert met veel woorden het volgende te zeggen: Als mensen niet aardig doen, kun je gehandicapt worden.

Aïsha trekt haar wenkbrauwen op terwijl ze naar mij kijkt. Ik knik dat ze mag reageren. Ze zegt dat het niet kan wat Lucas beweert omdat mensen ook wel eens onaardig tegen haar zijn geweest en zij is niet gehandicapt!

Hoe word je gehandicapt?

Nu willen meer kinderen iets zeggen en we zoeken samen naar een antwoord op de vraag hoe het kan dat sommige kinderen een handicap hebben.

Milan vertelt dat ze soms gehandicapt worden geboren maar soms niet. Lucas probeert nog een keer uit te leggen wat hij precies bedoelde. Hij is het wel eens met Milan, maar voegt toe dat het bij volwassenen niet zo hoeft te zijn.

Tess brengt daarop een voorbeeld in van het broertje van Elin dat in een rolstoel zit. Hij is gevallen en heeft zijn been gebroken. Elin zegt dat haar broertje wel gehandicapt is, maar niet voor altijd. En passant concluderen we dat je dus tijdelijk gehandicapt kunt zijn of voor altijd.

Voorbeelden delen

‘Oh, nu snap ik het’, zegt Noor, die tot nu toe alleen heeft geluisterd. ‘Je kan ook een ongeluk krijgen als iemand je heel hard van het speelhuisje duwt. Expres!’

Liam zegt dat dat kan en dat als het dan heel erg is, je gehandicapt kunt worden. Bij alle kinderen popt hierop een (soms gruwelijk) voorbeeld op dat ze dolgraag willen delen. Ik moet ze remmen!

Uit de anekdotes komt in ieder geval duidelijk naar voren dat je ook door een ongeluk, of het nou per ongeluk is of niet, zowel permanent als tijdelijk gehandicapt kunt worden.

Lucas zegt nu dat hij dát juist bedoelde. Oké, dus dat is helder!

Maar, hoe zit het dan toch met de kleine kinderen in de Liz-groep? Hoe kan het dat zij een handicap hebben? Noor zegt dat zij zo zijn geboren. We doen een rondje en iedereen is het hiermee eens. ‘Ik denk dat ook!’, zeg ik tot slot.

Binnenkort verhuizen dus, en nu snel verder met de nieuwsbegriptekst!

Mijn tips:

  • Haak in op spontaan opkomende gedachtes van kinderen om een dialoog tot stand te brengen.
  • Gebruik de ‘we’- vorm: ‘We’ denken samen na en iedereen doet mee!
  • Stel open vragen, bijvoorbeeld: ‘Is dat zo?’, ‘Hoe kan dat?’ ‘Hoe zou het zijn als…?’

Lees ook

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.filosovaardig.nl/webshop-kinderfilosofie/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.5/10 gebaseerd op 107 reviews.