fbpx
Shopping Cart
hart icoon

Denken over denken: waar komt die roze olifant vandaan?

Denk niet aan een roze olifant!Een bovenbouw plusgroep doet heel hard zijn best om niet aan een roze olifant te denken en natuurlijk lukt dat niet. Ze zien allemaal een roze olifant. Ik ben heel nieuwsgierig hoe dat plaatje eruit ziet en ook hoe je dat dan ziet. Zie je dat met je ogen? Of met je fantasie?

‘Nee, op een andere manier,’ denkt Jeroen.

Anna wijst naar haar achterhoofd. ‘Het is alsof een paar slechte ogen in mijn achterhoofd die plaatjes gaan bekijken.’

Jeroen knikt bevestigend. ‘Je leeft eigenlijk in twee werelden. Twee derde zit hier bij je ogen en een derde, al die kleine beeldjes zoals die roze olifant, dat zit in je hoofd.

“Ja, twee derde is wat van buiten naar binnen komt en ik denk dat dit,” Anna wijst weer naar haar achterhoofd, “ook met dromen te maken heeft.”

Waarop Eke zich hardop afvraagt: “Maar als ik naar Feline kijk, kan ik nog steeds een roze olifant zien. Dus dan zie je in je hoofd en buiten je hoofd wat.”

“Hoe komen die beelden die je zonder je ogen ziet in je hoofd,” wil ik weten.

“Ik stel het me voor,” zegt Jeroen.

“Het komt uit een herinnering,” denkt Feline.

“Dus alles wat je ziet wordt opgeslagen?”

Jeroen knikt, “maar die roze olifant fantaseer je.”

Sasha trekt zijn wenkbrauwen op. “Maar wat nou als je niet weet hoe een olifant eruit ziet?”

“Ja,” Friso knikt en snapt kennelijk waar Sasha heen wil, “als je niet aan een roze gilamonster mag denken? Wat zie je dan?”

Sasha trekt zijn schouders op. “Niks.”

Anna denkt te weten hoe het zit: “Dan denk je huh, wat is een gilamonster en dan stuur je het door naar je voorhoofd en dan legt die ander het uit en dan zie je het nog niet voor je en dan tekent die het uit en dan denk je o zo ziet ie eruit.”

“Heb je dus een plaatje nodig om iets te kunnen begrijpen?”

“Als je het ziet, is het meteen stukken duidelijker,” vindt Friso. De rest van de groep knikt bevestigend mee.

“Als je iets nieuws hebt, kun je best omschrijven hoe het eruit ziet en als je een beetje fantasievermogen hebt dan zie je dat een beetje voor je,” beweert Jeroen.

“Ja,” Friso twijfelt even, “maar met een plaatje weet je precies hoe het eruit ziet, dan herken je het product. Als je het over een tas hebt, weet ik wat het is.”

“Ja,” Jeroen knikt, “omdat je een plaatje in je hoofd hebt.”

Friso gaat plotseling rechter op zitten. “Maar bij bijvoorbeeld dom heb je dat plaatje niet nodig, dat kun je gewoon uitleggen. Voorwerpen zijn moeilijker uit te leggen, maar woorden als slim of dom of aardig zijn wel uit te leggen.”

We proberen verder inzicht in het onderwerp te krijgen door te bedenken hoe een baby denkt. Die heeft immers nog geen woorden. Wel instincten en gevoelens, is de conclusie van de kinderen.

“Wat me opvalt,” zegt Anna op een gegeven moment als de baby in onze case al een peuter is, “is dat je pas echt kunt denken als je ook al een beetje Nederlands kent, dus je denkt wel gedeeltelijk met woorden maar je hebt het zelf niet door, dus achter in je hoofd denk je ook met beelden. Soms denk je gewoon met je voorhoofd en soms met je achterhoofd.”

Het blijft leuk om over denken te denken. Een ander voorbeeldgesprek vind je hier: Denken over denken met de filosofische vraag: wat is denken?

Verwerkingsopdracht

Een denkgesprek als dit kun je ook afsluiten met een tekenopdracht. Teken de vorm van een hoofd op papier en laat de kinderen daarin tekenen hoe ons gedenk werkt. Voorbeelden van tekeningen die kinderen maakten naar aanleiding van deze tekenopdracht vind je hier.

Gratis gespreksidee

Op de ledenpagina vind je ook een gratis download met een gespreksidee om te denken over denken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.filosovaardig.nl/webshop-kinderfilosofie/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.6/10 gebaseerd op 81 reviews.