Beschrijving
Kunst kijken en erover praten helpt bij het ontwikkelen van ’21st century skills’. Veel kunstliefhebbers riepen het al lang, maar door verschillende onderzoeken is het nu ook echt bevestigd. In Voorbij de kunst is er aandacht voor de noodzaak van kijkonderwijs door middel van gesprek waarbij je niet alleen kijkt naar kunst maar ook reflecteert op jezelf en de wereld.
In korte, overzichtelijke hoofdstukken beschrijven de auteurs de achtergrond en de beoogde doelen van drie vernieuwende, hedendaagse gespreksmethoden rondom kunst. Namelijk Art Based Learning, Visible Thinking en Visual Thinking Strategies.
Ook laten ze concreet zien hoe leerkrachten deze methoden in de klas kunnen gebruiken. En minstens zo belangrijk: ze stimuleren hen om na te denken over hoe zij onderwijs kunnen verrijken met kijken naar en praten over kunst.
Het boek is ook een aanrader voor kunstliefhebbers en mensen die graag met hun kinderen musea bezoeken. Na het lezen van het boek kun je een bezoek aan een museum de volgende keer verrijken met een verrassend gesprek.
Auteurs Yotka Kroeze (1986) en Jobbe Holtes (1983) zijn OneDayArtist. Samen organiseren ze blikverruimende projecten die jongeren met een nieuwe blik naar hun omgeving laten kijken. Met hun achtergrond als kunstenaar en ervaring in het onderwijs helpen ze jongeren op weg. Ze openen deuren voor anders denken, flexibiliteit en vindingrijkheid.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.