Shopping Cart
hart icoon
Boek in de klas - bouwpakket

In het kort

Nederland kampt met ontlezing. Dus moet er op scholen meer aandacht voor boeken komen. Maar leerkrachten hebben geen tijd om lessen rond boeken te bedenken.

Nou is het bouwen van een les eigenlijk niet meer dan een aantal lesonderdelen onder elkaar plakken. In wezen supersimpel, mits je weet waar je uit kunt kiezen. Daar biedt IT een kans. Als je een verzameling lesonderdelen in een database zet, dan moet je deze met een slim ontworpen formulier kunnen ontsluiten.

De leerkracht kan dan kiezen uit de gepresenteerde opties. Achter de digitale schermen kopieert de computer de bijbehorende instructies en plakt deze in een lesplan. Van werkvormen tot creatieve verwerkingsopdrachten, alles staat er automatisch in.

Snel en eenvoudig een prachtige les om met een boek in de klas aan de slag te gaan en te zorgen voor meer leesplezier en dus meer lezers!

Hoe ziet die lesbrief er dan uit?

Basis van de lessen is steeds een gesprek over het boek. Uitgangspunt hiervoor is het gegeven dat uit onderzoek blijkt dat praten over boeken het leesplezier bij kinderen vergroot.

‘Praten over lezen is wezenlijk,’ zo stelt Aidan Chambers, Britse schrijver, ex-leerkracht en een leesbevorderingsexpert, ‘omdat we pas weten wat we denken als we het onszelf horen zeggen.’

Praten over boeken vergroot leesplezier

Chambers ontwikkelde een methode om met kinderen over boeken te praten, de vertel-eens-methode. In het boek dat hij over deze methode schreef, zegt hij: ‘Door kinderen de mogelijkheid te geven om hun leesbelevingen met elkaar te bespreken, krijgen ze een dieper leesbegrip en wordt hun literaire competentie groter.’

Ook de Stichting Lezen beschouwt praten over boeken als een van de succesfactoren van leesbevordering. Dit bleek ook uit het promotieonderzoek (2016) van Gertrud Cornelissen naar het effect van boekgesprekken op de literaire competentie van leerlingen in groep 7 en 8 van de basisschool.

Daarom is de basis van elke les een gesprek over het boek. Dit gesprek bestaat uit twee onderdelen die je bij elk boek kunt toepassen.

Elke les begint met napraten over het boek met de basisvragen van de Vertel-eens-methode van Aidan Chambers. Daarna kunnen leerkrachten – als zij dat willen – overgaan op een filosofisch gesprek over het thema van het boek.

 

Aanvullende werkvorm

Dit kringgesprek kan worden aangevuld met een speelse maar ook verdiepende werkvorm. Hiervoor wordt een database gevuld met werkvormen die aansluiten bij veelvoorkomende boekthema’s. Denk aan vriendschap, vrijheid, eerlijkheid, dilemma’s tussen goed en kwaad, etc.

Elke werkvorm is kort en bondig beschreven. Ook staat er bij elke werkvorm in één zin aangegeven wat de voorwaarden zijn voor het gebruik van een werkvorm. Zo kun je als je online door de werkvormen bladert, makkelijk zien of de werkvorm bij het boek en/of het thema waar je mee wil werken past.

Verwerkingsopdracht

Hetzelfde principe wordt toegepast voor de te kiezen verwerkingsopdrachten. Denk aan opdrachten rondom creatief schrijven van verhalen, gedichten, nieuwsberichten, etc. of het maken van illustraties of andere beeldende vormen maar ook opdrachten rondom muziek of toneel. 

Alles wat je als leerkracht moet doen is een intuïtief ontworpen formulier invullen en daarna rolt er met een druk op de knop een lesbrief uit je printer. 

 

Verwerkingsopdracht bij Boek in de klas - Bouwpakket
De waardering van www.filosovaardig.nl/webshop-kinderfilosofie/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.4/10 gebaseerd op 270 reviews.