Filosovaardig ruimt regelmatig op
Op Filosovaardig (voorheen Filosofiejuf.nl) verschijnen al sinds 2011 regelmatig nieuwe blogs. Logisch dus dat er af en toe een artikel in de prullenbak verdwijnt of naar een ander plekje verhuist, want anders barst deze website uit zijn voegen.
Vandaar dat je nu iets anders op je scherm ziet, dan je had verwacht.
Om iets te vinden wat lijkt op wat je zocht, kun je het beste:
- de zoekfunctie rechts bovenaan de pagina gebruiken
- of als je een lesbrief zocht op de ledenpagina kijken
Of kijk lekker rond tussen de inspiratieblogs
Kunstbeschouwing door kleuters: dat is gekke kunst
Een groep kleuters denkt na over kunst. Ze bekijken een schilderij van Karel Appel. Waarop Annerose zegt: ‘Ik vind het wel mooi, maar ik kan dat ook. Donkerblauw heb ik, geel heb ik. Ik kan dat net zo doen. Het is wel een techniek, maar het is een heel makkelijke techniek. Dat kan je wel in een uurtje klaar krijgen.’
‘Maar dat is heel moeilijk,’ zegt Rowin. Hij wijst naar het schilderij van Rembrandt. ‘Dus dat vind ik echt kunst. Want daar ben je heel lang mee bezig.’
In het gesprek komen nog heel wat meer ideeën over kunst voorbij.
Omdenken: is het wel zo erg dat pandaberen uitsterven?
Is het wel zo erg dat pandaberen uitsterven? Je kent dit confronterende idee misschien wel van filosoof Bas Haring. Het vanzelfsprekende in vraag stellen, oftewel een uitspraak de-problematiseren kan een goede manier zijn om eens opnieuw ergens over na te denken. Je gaat het probleem dan omdenken. Het voorkomt dat we niet allemaal braaf mee knikken met de massa maar onze eigen mening vormen. En wie weet denk je er na het denken nog hetzelfde over een bepaalde kwestie, maar dan heb je er in elk geval goed over nagedacht! En dat is winst!
Interactief voorlezen: tips, trics en een filosofische twist
Interactief voorlezen is heel belangrijk voor de taalontwikkeling van kinderen. Kinderen die veel worden voorgelezen hebben een grotere woordenschat en halen zelfs hogere cito-scores. Uit onderzoek blijkt dat de positieve effecten van voorlezen nog groter worden als je interactief voorleest. Maar hoe doe je dat eigenlijk?
Uit onderzoek blijkt: Taalontwikkeling kinderen groeit door actief-productieve gesprekken
Uit onderzoek van Carolien Frijns (KU Leuven) blijkt dat als je actief-productieve gesprekken met kleuters voert hun taalontwikkeling sneller groeit én dat het goed is