Filosovaardig ruimt regelmatig op
Op Filosovaardig (voorheen Filosofiejuf.nl) verschijnen al sinds 2011 regelmatig nieuwe blogs. Logisch dus dat er af en toe een artikel in de prullenbak verdwijnt of naar een ander plekje verhuist, want anders barst deze website uit zijn voegen.
Vandaar dat je nu iets anders op je scherm ziet, dan je had verwacht.
Om iets te vinden wat lijkt op wat je zocht, kun je het beste:
- de zoekfunctie rechts bovenaan de pagina gebruiken
- of als je een lesbrief zocht op de ledenpagina kijken
Of kijk lekker rond tussen de inspiratieblogs
“Tijd is er omdat mensen in een ritme leven”
Wat als we de tijd anders hadden ingedeeld? Zou ons leven er dan anders uitzien? Een groep kinderen denkt samen na over tijd.
Waarom is water nat? Kleuters over weet- en denkvragen
Kun je aan kleuters uitleggen wat filosofische vragen zijn? Als je vertelt wat het verschil is tussen weet- en denkvragen hebben ze dat vaak verrassend
Interactief voorlezen: tips, trics en een filosofische twist
Interactief voorlezen is heel belangrijk voor de taalontwikkeling van kinderen. Kinderen die veel worden voorgelezen hebben een grotere woordenschat en halen zelfs hogere cito-scores. Uit onderzoek blijkt dat de positieve effecten van voorlezen nog groter worden als je interactief voorleest. Maar hoe doe je dat eigenlijk?
‘Als je zeker weet dat je niets zeker weet dan weet je zeker dat je niets zeker weet en dan weet je toch iets zeker.’
Filosoferen op topniveau: binnen een uur hebben deze kinderen nagedacht over wat we kunnen weten, of we denken, wat leven is en of we een geest hebben. Ik kan maar één conclusie trekken: filosoferen met gelijkgestemden is voor sommige hoogbegaafde kinderen een noodzakelijke denkoefening.