Your Cart

Wie is het belangrijkst? Een juf of een brandweerman?

Wie is het belangrijkst?Wie is er eigenlijk belangrijker, een juf of een president, een brandweerman of een kind, een moeder of een zwerver? Een groep kinderen durft de uitdaging aan om zes plaatjes met personen te ranken. Natuurlijk loop je dan tegen allerlei morele punten aan, en dat is precies wat een filosofisch gesprek interessant maakt! Kinderen ontdekken welke waarden zij belangrijk vinden, maar ook dat verschillende waarden soms met elkaar botsen.

Hoe belangrijk is de juf?

We beginnen met de juf (en dat geldt natuurlijk ook voor een meester). Hoe belangrijk is de juf?

‘Juf is hartstikke belangrijk want als er geen juf zou zijn, zouden er geen dokters, advocaten, politieagenten, niets zijn want een juf leert aan iedereen alles!’ roept Kay meteen uit.

Roy valt hem bij. ‘Ja, want wie heeft jou leren rekenen, schrijven, lezen?’

Dat is duidelijk, de juf moet bovenaan de ladder. Dan moeten de kinderen een plaatje van een moeder gaan ranken.

Hoe belangrijk is een moeder?

Hoe belangrijk is een moeder?‘Dan is de moeder het belangrijkst,’ vindt Roy, ‘want zonder de moeder zijn er ook geen kinderen en dus ook geen dokters, advocaten en politieagenten én geen juffen!’

De rest van de groep knikt instemmend. Maar door het volgende plaatje van kinderen schuift weer alles op. Want zo beweert Kyria: ‘Die zijn nog belangrijker. Want zonder kinderen is die moeder ook niets en heeft de juf ook niets te doen. Kinderen zijn de toekomst, de nieuwe generatie.’

Daar is Eva van onder de indruk en ze mompelt: ‘Dus ik ben ook de nieuwe generatie?!’

Is een president belangrijker?

Tot nu toe was de groep steeds unaniem, maar nu komt er een plaatje van de koning bij, die tijdens dit gesprek staat voor de leider van een land. Dus niet perse een koning maar een president of minister-president. Deze krijgt minder snel een plekje.

‘Die moet wel heel belangrijke beslissingen nemen,’ zegt Roy, hij neemt ineens een plechtige toon aan.

Eva haakt erop in: ‘En een president mag ook beslissen of je wel of niet kinderen mag krijgen.’

Kyria vindt: ‘De leider zorgt ervoor dat er regels komen en anders krijgen we misschien ruzie. Dus dat is wel heel belangrijk.’

Kay ziet het anders: ‘Maar die president is ook kind geweest en heeft ook een moeder en een juf nodig gehad.’

Goede en slechte leiders

Mo heeft nog weer een andere invalshoek: ‘Een wereldleider kan ook slechte dingen doen, zoals bijvoorbeeld Hitler. Die heeft heftige dingen en zo gedaan. Dus eigenlijk mag zo’n president niet heel hoog op de ladder, omdat ze ook slecht kunnen zijn.’

‘Ja,’ vindt Eva, ‘sommige leiders zijn heel slecht. Maar andere leiders kunnen bijvoorbeeld iets heel goeds doen.’

Roy neemt een besluit: ‘Dus als dit een goede leider is, dan mag hij bovenaan liggen.’

Daar is Symon het wel mee eens: ‘Ik vind de leider ook het belangrijkste want die moet beslissen of de juf wel mag werken en of er kinderopvang is en zo.’

‘Ja, maar zonder juf of moeder was hij nooit leider geweest,’ brengt Kay opnieuw in.

Waarop Roy zegt: ‘Maar als hij onderaan ligt zoals jij wil, dan bepaalt hij nog alles, dus dat verandert niet en daarom moet hij bovenaan liggen.’

Een bijzondere redenering maar de groep lijkt erachter te staan. Dus volgende plaatje: een brandweerman.

Hoe belangrijk is een brandweerman?

Hoe belangrijk is een brandweerman?‘Die redt mensen!’

Roy vindt dat niet zo van belang: ‘Er zijn super veel mensen op de wereld, dus het is niet zo erg dat er een paar dood gaan.’

‘Daar denk je toch wel een stuk anders over als het over jouw vader of moeder gaat,’ denkt Eva.

Symon: ‘Als nu de school in brand staat, dan vinden we de brandweerman het allerbelangrijkst.’

‘Als nu de school in brand staat, zou ik gewoon de deur openzetten en naar buiten rennen,’ zegt Roy stoer.

Daar gaat Symon niet op in. Hij redeneert verder: ‘Maar de koning redt geen levens die zit alleen maar te praten en zo maar een brandweerman redt misschien wel meer dan 200 kinderen als de school in brand staat. Dan vind ik hem wel belangrijk want de koning zit dan alleen maar van “het is heel erg spijtig dat dit allemaal is gebeurd”.’

‘Dus de brandweerman vinden we het allerbelangrijkst als er brand is, maar wat als er geen brand is…’

‘Omdat hij maar soms belangrijk is, kan hij niet zo hoog,’ vindt Niels. ‘Want de juf kan je ook redden en als de juf je niet opleidt dan heb je geen opleiding en dus geen werk en dan heb je geen geld en dan heb je honger en dan ga je dood.’ Voor Niels is de juf duidelijk echt heel belangrijk!

Hoe zit het met een zwerver?

Hoe belangrijk is een zwerver?Dan is er nog een plaatje van een zwerver. Hier krijgen de kinderen een beetje problemen met hun gevoel.

Symon begint met een voorbeeld: ‘Wij zaten lekker te eten op vakantie in Portugal op een terrasje en toen kwam ineens zo’n zwerver om 5 euro voor bier vragen, nou dan denkt hij alleen maar aan zichzelf en niet aan ons. Dus ik vind hem het minst belangrijk.’

‘Een zwerver is misschien ook een vader van iemand,’ voegt Eva toe. ‘Dus dan moet hij net zo hoog als de moeder liggen.’

‘Dus hij is belangrijker dan de juf?’ roept Symon uit.

‘Nee, dat niet. Ja, oké als je de andere kaartjes bekijkt dan moet hij onderaan, maar alsnog vind ik hem wel belangrijk.’

‘Hoezo?’

‘Omdat alle mensen even veel waard zijn.’

Iedereen knikt.

Lastige kwestie

‘Dit was wel een lastige,’ vindt Eva.

‘Toch zijn we het snel eens.’

‘Ja, maar hij voelt lastig,’ vindt ze. ‘Alsof hij minder mens is. Kunnen we niet alle kaartjes naast elkaar leggen?’

Dit gesprek is een mooi voorbeeld van hoe tegenstrijdige ideeën je echt aan het denken zet. We leren dat iedereen gelijk is en tegelijk vinden we sommige mensen toch belangrijker. Hoe kun je deze tegenstrijdigheid verantwoorden? Het is belangrijk om als samenleving over dit soort dingen na te blijven denken. Het is ook van waarde om dit met kinderen al te doen. Zo ontwikkel je hun denken en hun morele kompas.

Tip

Lees ook

Filosofie wordt kinderspel met deze materialen

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.filosovaardig.nl/webshop-kinderfilosofie/ bij WebwinkelKeur Reviews is 9.5/10 gebaseerd op 523 reviews.