fbpx
Shopping Cart
hart icoon

Filosofie lesidee met sprookjes: “Prinses op de erwt is een zeur!”

Deel dit blog:

Filosoferen met sprookjes: "Die dwergen maken eigenlijk misbruik van Sneeuwwitje"Sprookjes gaan over de tegenstelling tussen goed en kwaad. Het is soms moeilijk om te bepalen wat goed of slecht is. Zeker voor kinderen. Hun morele ontwikkeling is nog in volle gang. Deze denkoefening met sprookjesfiguren kan kinderen helpen hun ideeën over goed en kwaad aan te scherpen.

Kort samengevat

In deze denkoefening laat je kinderen hoofdpersonen uit bekende sprookjes indelen in de categorieën goed en slecht. Deze werkvorm heet Welles Nietes. Steeds moeten de kinderen uitleggen waarom ze vinden dat die persoon in die categorie thuis hoort (verdere uitleg onderaan). Zo komen er vanzelf allerlei aspecten van goed en kwaad voorbij. Dat levert soms interessante invalshoeken op.

Leuke citaten

“Ik vind niet dat de moeder van de zeven geitjes slecht is. Moeders moeten toch ook werken of dingen doen. Soms moeten je kinderen even alleen zijn.”

“Sneeuwwitje is helemaal niet zo goed, want ze drong zomaar iemands huis in.”

“Die dwergen maken misbruik van Sneeuwwitje. Het lijkt wel aardig dat ze daar mag blijven, maar ze gebruiken haar gewoon als sloof, net als de stiefmoeder van Assepoester.”

“Die prinses op de erwt is toch gewoon een zeur. Je wilt toch een leuk meisje voor je zoon. Wat maakt het uit of ze wel of geen prinses is. Die moeder vind ik maar slecht.”

“Het is voor die stiefzussen ook wel gek om er ineens een zus bij te hebben.”

“Toen ik klein was, moest ik heel erg huilen om het jonge eendje. Dat kwam omdat ik toen zelf gepest werd.”

“Als Grietje dat niet gedaan had, was haar broertje nu dood.”

Praatplan filosoferen met sprookjes

 

Voorbereiding gespreksleider
Download de lesbrief en print de gesprekskaarten. Vraag tijdens het gesprek vooral goed door. Daarvoor kun je de gratis doorvraagkaartjes gebruiken.

Uitleg Welles Nietes
Bij het spel Welles Nietes deel je kaartjes, woorden, plaatjes of voorwerpen in twee categorieën in. In dit geval kaartjes met daarop sprookjesfiguren. Leg de kaartjes met de tekst ‘goed’ en ‘slecht’ in het midden van de kring. Geef dan een van de kaartjes aan een kind. Het kind mag het kaartje voorlezen en dan beslissen in welke categorie deze volgens hem hoort. Hier moet hij een uitleg bij geven. Laat de kinderen steeds beslissen, ook als je het er niet mee eens ben. Vraag regelmatig of een van de kinderen een plaatje wil verplaatsen naar een andere categorie. Uiteraard mag dit alleen als je er een reden bij geeft.

De kaartjes mogen nooit in het midden gelegd worden! Juist de scherpstelling zet je echt aan het denken. 

 

Meer tips voor filosofielessen

Behalve sprookjes zijn nog veel meer verhalen geschikt om te gebruiken bij het filosoferen. Lees hier hoe je deze verhalen vindt.

Geen sprookjes, maar wel leuke verhalen die je kunt gebruiken om mee te filosoferen vind je in het boek Kan niet bestaat niet. Voor 4 t/m 8 jaar.

Op zoek naar meer kant en klare filosofielessen? Dan zijn de boeken Kunnen robots bang zijn en Kunnen dieren denken misschien wat voor je. Voor groep 3 t/m 8.

Voorbeeld Welles Nietes werkvorm Praatplaatjes

De werkvorm Welles Nietes wordt ook gebruikt in het filosofische denkspel Praatplaatjes. Hierin zitten diverse vragen die je op deze manier kunt onderzoeken met behulp van illustraties.

 

 

 

Blogs met een vergelijkbaar onderwerp:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.filosovaardig.nl/webshop-kinderfilosofie/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.5/10 gebaseerd op 87 reviews.