Shopping Cart
hart icoon

Denkoefeningen voor meer geluk voor kinderen (en jezelf)

Deel dit blog:

Geluk voor kinderen met deze denkoefeningenNa een jaar Corona maken we ons zorgen over het geluk van kinderen. Of kinderen echt zo ongelukkig worden van Corona kun je in zekere mate ook beïnvloeden. Een gevoel van geluk is immers ook het resultaat van onze gedachten en gedachten kun je veranderen. Bijvoorbeeld door na te denken over wat geluk eigenlijk is.

Geluk voor kinderen

Geluksprofessor Leo Bormans heeft jarenlang onderzoek gedaan naar wat ons gelukkig maakt. Hij kwam tot tien bouwstenen. Volgens hem is geluk een levenshouding. In het voorwoord van het verhalenboek Geluk voor kinderen beschrijft hij deze houding als: ‘op een optimistische manier in het leven staan, je goed in je vel voelen, jezelf doelen stellen en die realiseren, zin zoeken in het leven, veerkracht opbouwen, samenleven met anderen en de juiste keuze maken.’ Volgens hem bepalen je levensomstandigheden maar een klein deel van je geluk. Een positieve houding en de manier waarop je naar de wereld kijkt, zijn veel doorslaggevender.

Zeg ja tegen het leven

Wat de kracht van een positieve houding kan zijn, laat Etty Hillesum in haar dagboek zien. Het lukte haar zelfs in een concentratiekamp nog om geluk te vinden. Haar motto was: Je moet niet tegen het leven vechten maar voor het leven vechten. Heb je een innerlijk leven, schrijft ze, dan maakt het niet uit aan welke kant van de tralies je je bevindt.

Ze leefde in de hel van een concentratiekamp en toch zei ze: dit verandert mijn vrede, mijn vreugde en mijn vrijheid niet. Het zijn kleine dingen die haar optimistisch hielden. Tot het einde toe bleef ze het goede in mensen zien. Met haar levenshouding kon ze zelfs de hel in Westerbork aan.

Corona is geen oorlog

Nu is Corona geen concentratiekamp en ook alle andere vergelijkingen met de oorlog zijn wat mij betreft ongepast. Corona is in vele opzichten een ramp, maar het is geen oorlog. De beperkingen van Corona zouden we dus met ons denken wel aan moeten kunnen en er zo voor zorgen dat Corona ons niet ongelukkig maakt, en misschien zelfs wel gelukkiger.

Met een aantal speelse denkoefeningen kun je deze levenshouding voor meer geluk oefenen. Het zijn oefeningen die niet alleen leerzaam maar ook grappig zijn. Dit kun je samen met kinderen aangaan, want er kan nu heel veel niet, maar lol maken kan nog steeds wel!

Denkoefeningen met mindfulness

Bewezen effectief voor meer geluk is mindfulness. Mindfull in het leven staan kan ervoor zorgen dat je meer geniet. Kleine, alledaagse dingen kunnen weer bijzonder worden. Zeker als je al je zintuigen inzet. Als je beter kijkt, ruikt, luistert, proeft en voelt, beleef je meer. En dat is eigenlijk een heel makkelijke manier om meer te genieten van wat je ook doet. Dit kun je inoefenen met het eten van een rozijn. Hier schreef ik al eerder over in het blog filosofische mindfulness voor kinderen. Daar vind je ook de rozijn-oefening terug.

Lach jezelf gelukkig

Bewust je zintuigen gebruiken kan dus al zorgen voor meer geluk. Maar domweg lachen helpt ook, denken sommige mensen. Zij denken dat als je de hele tijd glimlacht je het leven vanzelf wat positiever gaat bekijken. Helaas blijkt onderzoek dit effect nog niet te kunnen bevestigen. Toch blijven veel mensen erin geloven.

Als je door te doen alsof je gelukkig bent, gelukkig kunt worden, dan zou dat een superhandig trucje zijn. Of dit voor jou werkt, kun je simpel uitproberen. Ga eens met de kinderen een hele ochtend blij kijkend en glimlachend door het leven. Let ook op dat iedereen dat braaf doet en spreek de kinderen erop aan als ze het even vergeten. Bespreek daarna samen hoe dat was. Gebruik daarbij onderstaande graafvragen.

  • Voelde je tijdens deze lachochtend beter dan op andere dagen?
  • Word je gelukkig door te doen alsof je gelukkig bent?
  • Ben je als je lacht altijd gelukkig?
  • Kun je lachen als je verdrietig bent?
  • Kun je jezelf gelukkig lachen?

Lach jezelf gelukkigNa het gesprek kun je nog even in lachtherapie gaan! In een lachtherapie ga je met een groep mensen heel hard lachen. Eerst nep maar op een gegeven moment moeten de meeste mensen echt lachen en voelen ze zich beter. Zou dat echt werken? Probeer het uit met zijn allen!

Vrolijke muziek luisteren

Er zijn van die liedjes waar bijna iedereen blij van wordt. Zoals het liedje ‘Home’ van Edward Sharpe & The Magnetic Zeros. Deze werd gebruikt in een Ikea-reclame. Zet het maar eens op via YouTube of Spotify, je herkent het vast meteen. Of wat dacht je van ‘Ik ben vandaag zo vrolijk’ van Alfred Jodukus Kwak. Dat is ook een en al vrolijkheid. Ken jij ook van dit soort liedjes? Luister er samen naar.

Na al die vrolijke liedjes voel je je misschien wel blij. Maar ben je dan ook perse gelukkig? Oftewel… is blij zijn hetzelfde als gelukkig zijn? Denk er eens samen over na. Je kunt hierbij deze vragen gebruiken.

  • Wat is het verschil tussen blij zijn en gelukkig zijn?
  • Kun je plezier hebben terwijl je niet gelukkig bent? Bedenk eens een voorbeeld.
  • Kun je verdriet hebben als je gelukkig bent? Bedenk eens een voorbeeld.
  • Kun je blij en niet blij tegelijk zijn?
  • Als iemand zich ongelukkig voelt, helpt het dan om hem blij te maken?
  • Als je een sombere dag hebt, helpt het dan om vrolijke muziek te draaien?
  • Is iemand die altijd vrolijk is sowieso gelukkig?
  • Kun je vrolijkheid aanzetten?

Overdrijf voor meer geluk

De kindertjes in Afrika zouden er blij mee zijn. Sommige volwassenen zeggen dat tegen kinderen als kinderen hun bord niet leeg eten. Maar slaat dat wel ergens op? Dan zou je nooit meer iets stom mogen vinden want er zijn altijd mensen die het slechter hebben dan jij. Dan zou je dus altijd blij moeten zijn, omdat het altijd erger kan.

Het klinkt een soort van logisch, maar tegelijk ook absurd. Hoe absurd, dat laat dit oude, maar toch nog steeds leuke lied van Johnny en Rijk zien: ‘Ik ben zo blij dat mijn neus van voren zit en niet opzij’. Zoek het op op YouTube of Spotify en luister ernaar. Bedenk vervolgens met de kinderen een eigen versie. Schrijf deze op. Denk bijvoorbeeld aan teksten als:

Ik ben zo blij dat mijn teen aan mijn voet zit en niet aan mijn hand.

Ik ben zo blij dat mijn vader mijn vader is en niet mijn juf.

Ik ben zo blij dat mijn navel een kuiltje is en geen bult.

Ik ben zo blij dat mijn bed in huis staat en niet in de goot.

Heeft het geholpen?

Na deze activiteit (kinderen vinden het vaak hilarisch) maak je een bruggetje naar een serieus gesprek over geluk en zegt iets als: ‘Zo, en nu voel je je vast heel erg gelukkig door al die ellende die je niet hebt. Of werkt dat zo niet?’ Vul het gesprek eventueel aan met onderstaande vragen.

  • Als je elke dag bedenkt wat voor vervelende dingen je niet zijn overkomen, zou je dan gelukkiger worden?
  • Zou het helpen om bij alle vervelende dingen die gebeuren te bedenken hoe het erger had kunnen zijn?
  • Hoe zou je het vinden als je ouders of vrienden altijd zouden zeggen dat het allemaal veel erger had gekund?
  • Word je gelukkig van begrip voor je problemen, pech of ellende?
  • Mag je je eigen problemen het ergst vinden, gewoon omdat jij ze nu eenmaal meemaakt?

Na al dat denken is het natuurlijk tijd om samen jullie eigen lied te zingen!

Spelen met niks

Het leuke is dat jullie je met de vorige oefening waarschijnlijk uitstekend vermaakt hebben terwijl je niets bijzonders deed of had. Je hoefde niet naar een pretpark en niet naar de speelgoedwinkel.

Ooit leefde er een filosoof die zei dat je überhaupt niets nodig had, hij heette Diogenes. Hij woonde in Griekenland en leefde van 404 tot 323 v.Chr. Ze zeggen dat hij in een regenton woonde, maar dat kan helemaal niet want tonnen zijn pas later uitgevonden. Het kan wel dat hij in een grote kruik woonde, zoals ze die toen in Griekenland hadden. Zijn enige bezittingen waren een mantel, een kom om uit te eten en een nap om uit te drinken. Nadat hij iemand een stuk brood zag gebruiken als bord en zijn handen als nap, ontdeed hij zich ook van zijn kom en zijn nap. Nu had hij echt helemaal geen spullen meer. En toch was hij gelukkig!

Diogenes had dus wel erg weinig nodig voor zijn geluk. Van de Corona-crisis zou hij waarschijnlijk geen last hebben gehad.

Diogenes hoefde natuurlijk ook niet te spelen, want hij was volwassen. Dus of kinderen zonder spullen kunnen is de vraag. Probeer het eens uit. Laat de kinderen een spel bedenken met niks. Lukt dat?

Napraten over het spel met niks

Zijn er veel spellen bedacht? Zijn het leuke spellen? En zijn ze net zo leuk als een grote legodoos of een dure game? Waarom wel of niet? Laat dit evaluatiegesprek overgaan in een filosofisch gesprek. Daarbij kun je onderstaande graafvragen gebruiken.

  • Zouden kinderen in arme landen gelukkig zijn?
  • Kunnen spullen je ongelukkig maken?
  • Kun je teveel spullen hebben?
  • Wanneer ben je te rijk?
  • Wanneer ben je te arm?
  • Heb je geluk als je heel veel speelgoed hebt?
  • Kun je gelukkig zijn als je helemaal geen speelgoed hebt?
  • Als je op vakantie bent, heb je meestal maar weinig spullen. Ben je dan gelukkig?

Verder filosoferen over de vraag of je gelukkig kunt zijn met niets kan met dit gratis voorleesverhaal over Dio.

Ga huppelen

Ben je na deze oefeningen en gesprekken nog niet gelukkig? Ga dan naar buiten en ga minstens een kilometer huppelen. Van huppelen word je gek genoeg altijd blij en vrolijk en het kan geheel Corona-proof!

Deze ideeën komen uit de gratis download 18 gelukslessen. Deze lessen horen bij het boek Stinkend rijk maar je kunt de lessen ook gebruiken als je het boek niet hebt. De lessen kun je hier downloaden en boek kun je in de Webshop Kinderfilosofie kopen.

 

De waardering van www.filosovaardig.nl/webshop-kinderfilosofie/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.4/10 gebaseerd op 152 reviews.