Your Cart

Wat vinden kleuters eerlijk?

Hoe verdeel je de stoelen eerlijk?Drie gewone kleuterstoeltjes, een bijzonder Afrikaans stoeltje en een lekkere comfortabele fauteuil. Verder hebben we vier kleuters en een filosofiejuf. Hoe gaan we de plekken nu op een eerlijke manier verdelen? Deze les denken mijn groepjes kleuters na over wat eerlijk is. Want ook in de onderbouw kun je met kinderen nadenken over ethische vragen.

‘Jij moet op de grote stoel omdat jij wat zwaarder bent,’ zegt Rowan tegen mij, ‘dus die kan jou dan wat beter houden.’
‘Nee, Sieb mag op de grote, want hij heeft zijn voet pijn gedaan.’
‘Wie mag dan op de kleinste stoel?’ vraag ik.
‘Dat is een stom stoeltje omdat die heel erg laag is en veel te klein,’ beslist Siem.
‘Hoe moeten we dat eerlijk oplossen?’ wil ik weten.
‘Ik weet wat, juf moet op die stoel,’ lacht Brenda.
‘Waarom ik?’
Triomfantelijk vouwt Brenda haar armen over elkaar. ‘Dan kunnen wij lekker op goede stoelen zitten.’

Wie mag op de strandstoel?

Ik ga braaf op de stoel zitten. ‘Hij zit helemaal niet zo stom want je kunt er een beetje op liggen. Hij zit lekkerder dan je denkt.’ Ineens willen er drie kinderen op.
‘We moeten het even proberen. Wie de stoel het lekkerste vindt zitten, die mag er dan op,’ stelt Rowan voor.
Siem blijft lekker op de fauteuil zitten, vanwege zijn zere voet.
Rowan vindt de stoel niet fijn. Brenda vindt de stoel niet fijn. Maar Wies wel!
‘Ik vind hem best wel fijn. Dus ik wil er wel op zetten. Het is net een strandstoel!’
‘Ik wil ook op die stoel!’ roept Brenda nu.
Ook Rowan is om: ‘Ik ook!’

Is dat eerlijk?

‘Ik weet wat, dan moet degene die er niet op wil op die gekke stoel,’ bedenkt Siem vanuit zijn luie stoel.
Is dat dan eerlijk?
‘Ik vind dat ik daar op mag zitten,’ zegt Brenda.
‘Waarom?’
‘Omdat ik dat leuk vind.’
‘Is dat eerlijk?’
Brenda antwoordt met een grijns.
‘Nee,’ zegt Wies wijs, ‘we doen dat één iemand hier mag zitten en dat over vijf minuten iemand anders mag.’
Dat vindt iedereen een goed plan.

Eten eerlijk verdelen

Hoe verdeel je het eten eerlijk?Met deze stoelendans heb ik gelijk het thema van deze dag geïntroduceerd: eerlijk delen. Ik heb natuurlijk ook nog een ander probleem. ‘Er zijn vier dieren en zeven boontjes,’ leg ik uit. ‘Hoe verdelen we het eten eerlijk?’
‘Eerst allemaal eentje,’ vindt Siem. De rest knikt.
Dus geef ik elke knuffel een boontje. ‘Nu hebben we er drie over. Wat doen we daarmee?’
‘Misschien moet je er een door midden breken,’ gaat Siem verder.
‘Oké, maar dan heb je twee halve en twee hele.’
‘Dan moet je die ook door de helft doen,’ roept Rowan.
‘Uhm… dan blijven er twee halve over.’
‘Dan bewaar je die voor een andere keer.’

Waarom is eerlijk delen belangrijk?

‘Is het belangrijk om eten eerlijk te verdelen?’
‘Ja, want je wil niet dat iemand honger heeft.’
‘Maar waarom moet iedereen dan precies evenveel krijgen?’
‘Anders krijgen ze ruzie.’
‘Hoeft niet,’ denkt Wies. ‘Je kan het beter aan de kleinste geven, want die moet nog groeien.’
‘Nee, de olifant want die heeft een grotere buik.’
‘Of we gooien die drie weg.’
‘Is dat niet zonde?’

Wedstrijd

‘Ik weet wat! Anders verstoppen we ze. En wie er eentje vindt, mag die eten,’ bedenkt Wies die vandaag duidelijk in oplossingen denkt.
Brenda vindt het ook een goed idee. ‘Ja, dan heb je het gewonnen!’
‘Is dat eerlijk?’
‘Ja! Winnen is eerlijk!’

Weer een probleem opgelost.

Maar ik heb nog een probleem op te lossen! Dat van Haas en Beer uit het boek ‘Eerlijk delen’. Ben je benieuwd wat dat voor probleem is? Ga het dan zelf oplossen met ‘jouw’ kleuters.

Bestel bij Libris: Eerlijk delen

Lees ook

‘Er zijn regels zodat de wereld blijft zoals hij is.’

Wil je meer lezen over het denken van kleuters?

Lees dan onze special over filosoferen met kleuters.
Of lees het artikel ‘Kleine kinderen kunnen wel al abstract denken – Piaget had ongelijk!

2 comments

  1. Goedemorgen, dank weer voor deze informatieve mail. Ik waardeer de korte beschrijvingen zeer. En wat leuk de boeken voorbij te zien komen. Een tip: kun je de prijs van “super dilemma’s” nog vermelden?

  2. Dank je wel, Rieta. De prijs van de Superdillema’s staat erbij, hoor, die is 0 euro.

Comments are closed.