Your Cart

Wat heeft vrijheid met wc-papier te maken?

Wat heeft vrijheid met wc-papier te maken?Voorlezen is natuurlijk sowieso een feest, maar voorlezen wordt nog leuker als je vervolgens over het verhaal gaat filosoferen. Je zit tenslotte toch al gezellig bij elkaar en het verhaal krijgt door het gesprek meer betekenis. Een groepje kleuters uit Haren dacht na het voorlezen bijvoorbeeld na over vrijheid. Hun gedachte was dat je buiten vrij bent en dat je er een robot bij kan gebruiken! Wc-papier kan trouwens ook handig zijn.

Wat doet de koe?

We lezen het verhaal ‘Is een goudvis in de zee vrij?’ uit het verhalenboek ‘Een goudvis in de zee’. Het verhaal gaat over een koe (en ja, ook een beetje over een goudvis) die de kans krijgt om te ontsnappen uit de stal.

Is een koe vrij?‘Kiest de koe om naar buiten te gaan?’ vraagt de voorlezer aan de kinderen.

‘Nee, want dan gaan haar pootjes koud worden,’ denkt Metta.

Laura denkt ook dat zij binnen blijft. ‘Anders wordt haar baasje boos.’

‘Zij gaat naar buiten, omdat zij buiten fijner vindt,’ denkt Bram.

‘Hoe weet je dat?’

‘Ik ben heel vaak op een kinderboerderij en altijd stonden de koeien buiten!’

We kijken wat er in het verhaal gebeurt… ‘De koe blijft binnen in de stal. Hoe kan dat nou?’

‘Misschien vindt ze het buiten koud,’ zegt Bram.

‘Zou hij het ook kunnen dat ze het fijn vindt in de stal?’

Klein plekje is minder vrijheid

‘Nee, want daar heeft ze maar een klein plekje.’

‘Kun je dan niet vrij zijn op een klein plekje?’

‘Nee, want dan bots je steeds tegen dingen aan.’ Bram staat op en rent door de klas, demonstratief tegen stoelen en kasten aan botsend. ‘Ik wil rondrennen zonder te botsen,’ roept hij, ‘en dan doe ik mezelf ook niet zo snel pijn.’

‘Als je dan hier aan een tafeltje zit, ben je dan niet vrij? Stel je mag nu tekenen…’

‘Dan ben ik wel vrij!’ roept Bram en hij gaat weer zitten.

De vrijheid van dieren

Salima denkt dat vogeltjes heel vrij zijn. ‘Ze mogen zelf weten wanneer ze gaan vliegen of een eitje gaan leggen. Behalve in de winter, dan moeten ze in een huisje zitten, want dan is het te koud.’

‘Ben je zelf ook in de winter minder vrij?’

‘Ja, in de zomer kun je veel meer leuke dingen buiten doen.’

‘Hoe zit het met je huisdier?’

Is een hond minder vrij dan een kat?‘Mijn kat heeft een luikje! Zij gaat gewoon naar buiten als zij zin heeft.’

‘Een hond moet altijd aan de riem,’ weet Salima.

‘Zouden honden daardoor minder gelukkig zijn?’

Metta denkt van niet, want ‘een hond vindt het leuk om naar zijn baasje te luisteren.’

‘Mijn poes Lizzy is de baas over poes Lana, dus zij is meer vrij,’ vertelt Salima.

‘Hebben bazen dan meer vrijheid?’

Iedereen knikt.

Wat als alles mag?

‘Heeft de juf ook meer vrijheid?’

‘Ja, want die mag zelf weten waar ze heen loopt en wij niet. En ze mag ook op een grote stoel zitten.’

‘En wij mogen geen snoep op school, maar zij wel,’ roept Rowan verontwaardigd.

‘En wat nou als je helemaal zelf mag weten hoeveel snoep je mag eten. Is dat fijn?’

‘Nee,’ denkt Metta, ‘want dan word je heel erg dik.’

‘Als je alles zou mogen, zou je je dan ook heel erg vrij voelen?’

‘Ja! Dan kun je lekker doen wat je wilt,’ vindt Rowan.

‘Dan kun je ook lekker poepen buiten,’ vult Bram aan.

‘Nee, want daar is geen wc-papier!’ werpt Metta tegen.

Bram heeft al een oplossing klaar. ‘Dan ga je snel naar de winkel en dan veeg je daar even je billen af.’

Rowan ziet het wel zitten dat alles mag, maar hij denkt dat hij dan een robot nodig heeft. ‘Die kan dan alles met je doen en kan alles bedenken wat je wil maken en dan kan hij in je gedachtes kijken. Hij poept dan bijvoorbeeld allemaal snoepjes uit en die kun jij dan opeten.’

Salima trekt een bezorgd gezicht. ‘Weet hij dan ook de code van je iPad?’

Metta denkt dat het niet leuk is als je alles mag. Want wat als je je verveelt? ‘Dan is het wel leuk als je iets moet doen… Dat je een werkje van de juf krijgt.’

Oma’s, die zijn vrij!

Oma's zijn altijd vrij‘Oma’s zijn altijd vrij,’ bedenkt Bram. ‘Zij mogen zelf weten wat ze doen en zomaar tv kijken als ze willen.’

‘En wat als ze wil rennen of parachutespringen?’

Bram schudt zijn hoofd. ‘Nee, dan breekt ze haar been. Daar is ze te oud voor.’

‘Oma’s zijn helemaal niet altijd vrij,’ roept Metta, ‘want soms moet ze honderd keer voorlezen!’

‘Zou er dan niemand zijn die helemaal vrij is?’

‘Ik denk het niet,’ zucht Bram. ‘Soms eventjes. Als je buiten mag spelen.’

‘Nou, laten we nu dan maar lekker naar buiten gaan!’

De kinderen springen onmiddellijk op en rennen de vrijheid tegemoet. Maar Bram roept nog over zijn schouder: ‘het was een leuke les, hoor, juf.’

Tips voor gesprekken na het voorlezen

Ga je ook filosoferen na het voorlezen? Dan heb je vast wat aan deze tips.

Filosofie wordt kinderspel met onze materialen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.filosovaardig.nl/webshop-kinderfilosofie/ bij WebwinkelKeur Reviews is 9.5/10 gebaseerd op 523 reviews.