fbpx
Shopping Cart
hart icoon

Grote Gedachten | recensie

Deel dit blog:

cover grote gedachtenHet boek ‘Grote gedachten’ van Janny van der Molen vertelt over de lessen van filosofieleraar Swart. Met zijn verhalen over grote filosofen uit onze geschiedenis verandert hij zonder dat hij het weet de levens van de leerlingen in zijn klas. Steeds staat er in het boek een andere leerling centraal die iets bijzonders meemaakt of een bepaalde ontwikkeling doormaakt. De lessen van Swart geven de kinderen een nieuwe kijk op hun situatie waardoor ze beter kunnen omgaan met hun problemen.

Zo worstelt Loubna met haar gewicht en uiterlijk maar door de ideeën van de filosoof Descartes realiseert ze zich dat haar denken belangrijker is. Tijmen ziet zijn ouders uit elkaar groeien sinds zijn moeder haar aandacht op haar carrière richt i.p.v. het huishouden. Door de filosofe Kristeva bedenkt Tijmen dat zijn vader wat te leren heeft, namelijk dat het verschil tussen man en vrouw eigenlijk niet bestaat. Er bestaan alleen personen, iedereen heeft iets mannelijks en iets vrouwelijks. Zijn vader kan daarom best wat meer huishoudelijke taken doen. En zo kijken we bij nog vier jongeren een tijdje mee over hun schouder.

De ideeën van de 14 filosofen die in ‘Grote gedachten’ beschreven worden, krijgen door deze inkijkjes in de puberlevens een concrete en actuele context. Dit wordt versterkt doordat de ideeën niet chronologisch maar thematisch behandeld worden.

Het boek is geschikt voor 12+. Het is dus ook geschikt voor volwassenen, bijvoorbeeld als je graag met kinderen wil filosoferen maar weinig tot niets van filosofie weet. Met dit boek kun je op een laagdrempelige manier kennis maken met filosofie. Dit zorgt ervoor dat je betere vragen kunt stellen tijdens filosofische gesprekken.  Bovendien kan Swart je ook op ideeën brengen over hoe je sommige onderwerpen in de klas kunt behandelen. Want hij verzint vaak een bijzondere aanpak.

‘Grote Gedachten’ is weliswaar niet spannend of grappig, maar beslist niet saai. Het verhaal wordt in een rustig tempo verteld in een gemoedelijke schrijfstijl. Het is daardoor informatief en interessant op een aangename manier. Nergens wordt het boek te theoretisch of abstract. Bovendien zet het de lezer aan het denken over filosofische thema’s die ook nu nog relevant blijken te zijn. Beslist een aanrader.

Het boek is helaas niet meer te koop. Maar je kunt het nog wel lenen in de bibliotheek.

Achterflap:
Zelf nadenken. Vragen stellen. Discussiëren. Dan nog meer vragen stellen. En nóg dieper nadenken. Dat is wat filosofen als Socrates, Plato, Descartes, Spinoza en Arendt door de eeuwen heen hebben gedaan. En dat is wat filosofieleraar Swart in dit boek met zijn klas doet. Niet alle leerlingen staan even open voor de ‘grote gedachten’ van de filosofen over wie meneer Swart vertelt. Maar allemaal ontdekken ze hoe die ideeën ook nu nog van belang zijn voor hun eigen leven, en bij de vragen en problemen die ze op hun pad vinden.
Janny van der Molen koos voor dit boek veertien belangrijke filosofen. Ze vertelt zo helder over hun ideeën, dat die voor iedereen begrijpelijk worden. Een fantastisch boek dat elke lezer aan het denken zal zetten!