Your Cart

Varieer met werkvormen zodat álle kinderen meedoen

Kinderen in tweetallen aan de slag met een werkvormAls je in de klas gaat filosoferen met kinderen, zul je dit vaak in de kring doen. Ter afwisseling en voor meer verdieping van het denkproces kun je dit kringgesprek aanvullen met een werkvorm. Er zijn allerlei werkvormen die je goed kunt combineren met een filosofisch gesprek. Sommige werkvormen kunnen kinderen helpen hun gedachten gestructureerd op een rijtje te zetten. Andere werkvormen zorgen ervoor dat je op een andere manier over het onderwerp gaat nadenken. Bijvoorbeeld op een meer creatieve manier of associatief. Het kan ook goed werken als kinderen eerst in kleine groepjes iets moeten bespreken. Ook zijn er werkvormen waarmee je het kringgesprek eens op een andere manier kunt invullen.

Variatie door de gekozen werkvorm

Door steeds weer andere werkvormen te combineren met het kringgesprek zullen je gesprekken veel gevarieerder worden. Daarom hebben we de leukste en meest bruikbare 30 werkvormen in een database bij elkaar gezet. In deze database zitten bekende en minder bekende werkvormen die vaker in het onderwijs gebruikt worden zoals de placemat of het venn diagram. Maar de database bevat ook werkvormen die veel door kinderfilosofen worden gebruikt. Sommige werkvormen zijn bedacht door Filosovaardig.

De werkvormen zijn heel gevarieerd. Sommige zorgen voor meer structuur in je gesprekken of helpen kinderen bij het analytisch nadenken. E zitten ook activerende werkvormen bij en werkvormen die het creatieve denken stimuleren. Verder is er variatie in toepassing, sommige zijn geschikt voor gebruik met de hele groep, andere voor kleine groepjes, en nog weer andere om kinderen zelfstandig te laten werken.

Je krijgt toegang tot deze database voor slechts 10 euro per jaar. Als voorproefje geven we alvast één werkvorm cadeau!

Stripdialoog

Als je gaat filosoferen in de kring loop je vaak tegen het probleem aan dat sommige kinderen veel zeggen en andere kinderen niks. Maar eigenlijk wil je van iedereen weten wat hij of zij denkt of vindt. Dan kan de stripdialoog uitkomst bieden. Met deze werkvorm kan iedereen een bijdrage leveren aan het filosofische gesprek.

Voor deze werkvorm hebben we een werkblad gemaakt met vijf tekstballonnen bij vijf poppetjes. Boven de tekstballonnen zet je een vraag die bij het thema van die dag past. Afhankelijk van de grootte van de groep bedenk je 4-6 verschillende vragen.

Zo gebruik je deze werkvorm

Elk vraag print je vijf keer. Je verdeelt de klas in groepjes van vijf. Aan elk kind in één groepje geef je een andere vraag. Iedereen krijgt dan bijvoorbeeld een minuut om zijn antwoord in te vullen. Soms heeft een kind zelf geen mening, dan mag hij of zij ook een mening bedenken die iemand zou kunnen hebben. Een fictieve mening dus. Dan moeten de kinderen het werkblad met de klok mee doorgeven. Dan heeft het kind weer een andere vraag voor zijn neus. Het kind kan nu ook reageren op het antwoord dat er al staat. Daarna geven ze het werkblad weer door. Dit gaat zo door tot alle tekstballonnen zijn ingevuld. Dan worden alle werkbladen ingeleverd en ga je in de kring zitten.

Als gespreksleider bekijk je tijdens het gesprek de verschillende vellen en je pikt er vervolgens steeds een interessant antwoord uit om gezamenlijk op in te gaan. Zo weet je met deze werkvorm zeker dat iedereen mee heeft gedacht, ook al zegt hij niets in de kring. Hieronder zie je enkele voorbeelden bij het thema ‘Wat is een goede leider?’

Voorbeeld van deze werkvorm

Download dit werkblad

Filosofie wordt kinderspel met deze materialen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.filosovaardig.nl/webshop-kinderfilosofie/ bij WebwinkelKeur Reviews is 9.5/10 gebaseerd op 521 reviews.