fbpx
Shopping Cart
hart icoon

Denkstappen – filosoferen leren in 18 stappen | recensie

Deel dit blog:

Cover van het boek denkstappenVeel leerkrachten willen wel graag zelf filosoferen met hun klas maar missen een houvast of methode. Het boek ‘Denkstappen – filosoferen leren in 18 stappen’ van Nanda van Bodegraven kan deze houvast geven aan zowel de leerkracht als de kinderen. Het boek gaat ervan uit dat je voor een goed filosofisch gesprek bepaalde vaardigheden nodig hebt rondom spreken, luisteren en denken. Deze vaardigheden worden in het boek benoemd, toegelicht en geoefend. Samen vormen zij 18 praktische lessen om te leren filosoferen.

De denkstappen

Als startvaardigheden worden genoemd je durven uitspreken, luisteren, kalm blijven, filosofische vragen stellen en van standpunt kunnen veranderen. Daarnaast moet je goed redenen kunnen geven en onderscheiden. Er worden verschillende soorten redenen benoemd. Tenslotte is het ook belangrijk dat je vanzelfsprekendheden kunt doorzien. Hoe dat werkt wordt ook duidelijk besproken. Alle beschreven vaardigheden vormen samen de 18 denkstappen die je moet maken bij het leren filosoferen. In het boek vind je van elke stap een duidelijke toelichting in de vorm van een les die je kunt geven.

Opzet lessen

De lessen beginnen altijd met een uitleg die aan de kinderen kan worden voorgelezen. Dan volgen er één of meer oefeningen. Ten slotte staat reflecteren centraal in de afsluiting van de les. Hierbij kunnen de kinderen werkbladen gebruiken die je vanuit het boek kunt kopiëren of downloaden van de website van de uitgever.

Wat vinden we ervan?

Het aardige van deze lessen met denkstappen is dat zowel de gespreksleider als de kinderen leren hoe je moet filosoferen. De lessen vragen wel behoorlijk wat van het reflectievermogen van kinderen. Het is dus handig als de kinderen eraan gewend zijn om op zichzelf te reflecteren.
De kinderen krijgen ook steeds de opdracht om buiten de lessen om te oefenen met de vaardigheden. Ik vrees dat dat in de praktijk niet altijd even goed zal gebeuren.

Traditionele opbouw

De lessen zijn traditioneel opgebouwd met een instructie, oefeningen en toetsing. Veel leerkrachten zullen zich hier prettig bij voelen. Maar bij het oefenen van de denkstappen komt de nadruk soms wat te veel op het trainen van bepaalde vaardigheden te liggen in plaats van dat de kinderen uitgenodigd worden tot het vrije denken. Het draait in deze lessen daardoor wat minder om het filosofisch gesprek en meer om de te leren vaardigheden.

Het voordeel daarvan is dat kinderen door het opdelen van filosofische vaardigheden in denkstappen goed leren wat er eigenlijk van ze verwacht wordt tijdens het filosoferen en op welke manier ze dan moeten denken en praten. Dat kan ervoor zorgen dat filosofische gesprekken na het oefenen met deze 18 denkstappen beter gaan verlopen en je daardoor vervolgens meer de diepte in kunt.

Tip

Met de Praattoppers kun je kinderen spelenderwijs coachen op hun gespreksvaardigheden.

Meer boeken om te leren filosoferen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.filosovaardig.nl/webshop-kinderfilosofie/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.5/10 gebaseerd op 88 reviews.