Shopping Cart
hart icoon

Niet alle docenten zijn zo leuk als in de films

Deel dit blog:

Film kijken op school?De mooiste films zijn onderwijsfilms. Onlangs zag ik Druk, waarin de uitgebluste docent Martin (Mads Mikkelsen) door middel van een alcoholisch experiment weer plezier in zijn werk krijgt. En ook zijn leerlingen kregen overduidelijk een leukere en betere docent voorgeschoteld. Met een glimlach kwam ik uit de bioscoop.

Het valt me op dat er steeds meer films over onderwijs gaan. Naast Druk is er bijvoorbeeld Captain Fantastic (2016), de Kinderen van Juf Kiet (2016), Entre les Murs (2008), Die Welle/The Wave (2008), Freedom Writers (2007), Les Choristes (2004), School of Rock (2003), Good Will Hunting (1997) en Dead Poets Society (1989). Voor wie deze films nog niet heeft gezien: ga ze kijken!

Het plot van de film

De plot van deze films vertoond doorgaans veel overeenkomsten. De klas is niet gemotiveerd en heeft geen kans op succes of er is een docent met dezelfde problemen als de leerlingen. Door een onverwachte wending wordt het onderwijs ineens interessant voor de klas of de docent – en in het gunstigste geval voor beiden.

Prikkel om docent te worden

De films ontroeren en inspireren. Ik zou me kunnen voorstellen dat een goede onderwijsfilm zelfs mensen kan motiveren om ook docent te worden. Zo zou deze filmtrend kunnen bijdragen aan het docententekort dat al jaren toeneemt. Waarom liggen er eigenlijk geen inschrijfformulieren voor de Pabo of de lerarenopleiding bij de uitgang van de bioscoopzaal?

Realistisch?

Aan de andere kant… hoe realistisch zijn de docenten in de film? Hoe voorstelbaar is het dat een docent bij een onverhoopt ontslag uitgezwaaid wordt door tientallen leerlingen die ondanks bezwaren van het schoolhoofd op de banken klimmen? Oh Captain, my captain! En moet je grijpen naar de fles als je merkt dat je leerlingen je maar saai vinden?

De docent als superheld

In onderwijsfilms worden docenten superhelden. En natuurlijk zijn alle docenten dat, maar het dagelijkse werk steekt nogal schril af bij dat uit de films. Inspireren willen we allemaal, maar wie durft er van het curriculum af te wijken? Wie laat leerlingen, net als John Keating (Robin Williams) in Dead Poets Society, alle bladzijden uit het tekstboek scheuren? De onderwijsfilms vertalen zich moeilijk naar het echte klaslokaal.

Film kijken op school

Toch wordt er steeds meer film gekeken in het Nederlandse onderwijs. Volgens Netwerk Filmeducatie (2020) groeit de hoeveelheid films die zowel in het dagelijks leven van leerlingen bekeken worden als tijdens school. De filmpjes illustreren de lesstof, vatten het samen of zorgen voor ontspanning.

Dat is niet altijd zo geweest, zelfs niet toen filmmateriaal in toenemende mate voorhanden kwam.

Het bioscoopkwaad

Is films kijken goed voor kinderen?

In pedagogische magazines werd gesproken over ‘het bioscoopkwaad’. Films zouden te veel prikkels voor de niet ontwikkelde hersenen bevatten en leerlingen hypnotiseren. Bovendien schuilde er een gevaar in het onzedelijke gedrag van de leerlingen in de duistere zalen. Men was bang voor weinig opletten en veel rode wangen na afloop van de film. Een oplossing was het plotseling aanzetten van het licht tijdens de film of een stevige overhoring na afloop. Maar de film heeft uiteindelijk gewonnen en we hoeven er niet meer voor naar donkere filmzalen. Leerlingen kijken soms zelfs gewoon in hun eigen klaslokaal. Ook de overhoringen blijven nu achterwege. Gelukkig. Of toch niet?

Aandacht voor napraten

Uit onderzoek van Netwerk Filmeducatie blijkt dat er veel films vertoond worden in het onderwijs maar dat er weinig aandacht is voor het vervolg. En dat terwijl het nabespreken van films en filmpjes kunnen zorgen voor verdieping.

Vragen die aan het denken zetten

Geen stevige overhoring maar vragen die aan het denken zetten. Heb je liever een saaie of een leuke maar dronken docent? Hoe ver mag een docent afwijken van het lesplan? Wie bepaalt dat? Hoe zou dezelfde film zijn als er geen muziek bij zou zitten? Hoe zou de film zijn met je ogen dicht? Waarom is gekozen voor een perspectief vanuit de leerling? Zijn docenten verantwoordelijk voor het gedrag van hun leerlingen?

Verrijking

Docenten moeten niet te veel op docenten uit onderwijsfilms willen lijken. Maar films kunnen absoluut het onderwijs verrijken, zeker als we er nog wat meer mee doen!

Filosofie wordt kinderspel met onze materialen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De waardering van www.filosovaardig.nl/webshop-kinderfilosofie/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.4/10 gebaseerd op 408 reviews.