fbpx
Shopping Cart
hart icoon

Mediawijsheid begint bij praten met kinderen

Deel dit blog:

kind achter computer“Zou je foto’s in je zwemkleding en sexy foto’s met duck faces online zetten?” Waarom niet?” Kinderen reageren vaak verbaasd op de eerste vraag. Het is schokkend dat de meeste kinderen zich niet bewust zijn van de link tussen hun online gedrag en de negatieve ervaringen die zij of hun vriendjes op internet hebben. Dat blijkt steeds weer uit de gesprekken in de mediawijsheid les ‘Wat is wijs?’. Een groot deel van die negatieve ervaringen heeft te maken met ongewenst seksueel benaderd worden door onbekende volwassenen. Ook blijkt tijdens deze lessen dat soms in groep 5 al sommige kinderen veel verstand van porno en seks hebben.

Dat kinderen van de bloemetjes en de bijtjes weten, lijkt me een goede zaak. Maar als tijdens een willekeurige andere les over taal blijkt dat je niet eens meer tanden poetsen kunt pantomimen omdat een aantal kinderen dan heel andere associaties heeft, dan vind ik dat behoorlijk verontrustend.

Mediawijsheid door te filosoferen

Over internet en alles wat daar te vinden en te doen is, moet op school en thuis dus duidelijk meer gepraat worden. Filosoferen is een goede methode om te gebruiken bij het ontwikkelen van mediawijsheid omdat je daarbij als begeleider niet oordeelt en de kinderen niet de les leest maar zelf laat denken. Ze praten dan vrijer en door te filosoferen leren de kinderen van hun peer group en dat heeft een veel groter effect. Kinderen zijn nu eenmaal veel meer geneigd zich te houden aan inzichten en regels die ze met leeftijdgenoten hebben bedacht dan aan de regels die volwassenen hen opleggen.

De les mediawijsheid samengevat

In deze les mediawijsheid over online gedrag onderzoekt een groep kinderen eerst door het bespreken van stellingen het online gedrag van de aanwezige kinderen. Dan is er ruimte voor het delen van nare ervaringen. Vaak worden dan ongewenste seksuele toenaderingen, bedreigingen en pesten genoemd. Daarna gaan de kinderen nadenken over hoe dit te voorkomen door het verzinnen van regels om daaruit vervolgens de beste regel te kiezen.

Winnende regel

De laatste keer dat ik deze les mediawijsheid deed, kwam deze regel als winnaar uit de bus: ‘je zet er (op internet) geen dingen op die anderen niet leuk vinden’. Het belangrijkste argument hiervoor was dat eigenlijk alle andere regels die bedacht waren hier ook onder vallen. Al die bedachte regels laten zien dat wij als volwassenen nog wel een taak hebben op dit gebied om e.e.a. beter te organiseren. Dit waren ze:

  • Niemand kleineren door stomme foto’s en teksten te plaatsen.
  • Alleen mensen toelaten die je kent.
  • Geen seksueel gedrag vertonen aan iemand die je niet kent.
  • Als je iemand seksueel benadert en hij wil het niet dan mag je het niet doen.
  • Als je niet wil dat iemand iets doet, mag je het niet doen.
  • Je mag iemand niet in de problemen brengen.
  • Je mag iemand niet bedreigen.
  • Elkaar niet bedreigen of schelden.
  • Niet seks gebruiken
  • Niet hacken (5x genoemd)
  • Geen rare dingen zeggen.
  • Geen seks of andere filmpjes sturen.
  • Niet stom doen.
  • Geen regels breken.
  • Geen seksualiteit.
  • Geen naaktfoto’s.
  • Niet schelden op internet.
  • Niet kinderen pesten.
  • Geen erge filmpjes erop zetten.
  • Geen dreigberichten sturen.
  • Niks in de vorm van seks en geweld.
  • Geen ongewilde dingen.
  • Heb respect.
  • Niet bedreigen.
  • Niet schelden.
  • Geen stomme filmpjes.
  • Niet pesten.

Lees ook

 

Geen gerelateerde berichten gevonden...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.filosovaardig.nl/webshop-kinderfilosofie/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.5/10 gebaseerd op 88 reviews.